Koop op afstand en de informatieplicht

Koop op afstand zijn alle aankopen die een consument op afstand doet. Dus bijvoorbeeld via internet, maar ook rechtstreeks via e-mail, via een website op internet of via de telefoon.

Voor een consument een aankoop doet, moet hij goed geïnformeerd worden. Dat is het uitgangspunt van het consumentenrecht. Daarom is de informatieplicht van de verkoper geïntroduceerd. Als sprak is van koop op afstand is de verkoper verplicht aan zijn informatieplicht te voldoen. De consument heeft volgens de wet het recht om over de volgende onderwerpen geïnformeerd te worden.

 

Algemene informatieverplichting:

  • de voornaamste kenmerken van het te verkopen product;
  • de naam en het bezoekadres van de verkoper;
  • de prijs van het product, inclusief alle addertjes onder het gras en inclusief alle bijkomende kosten voor bijvoorbeeld betaling;
  • de manier waarop betaald moet worden;
  • de manier waarop en wanneer het product geleverd wordt;
  • de wijze van klachtafhandeling.

 

Informatieverplichting over ontbinding (ongedaan making) van de overeenkomst:

  • de bedenktijd voor de koper, waarbij geldt dat een minimale wettelijke termijn geldt van veertien dagen;
  • hoe de koper moet ontbinden. Tevens moet een modelformulier bijgevoegd worden waarmee de koper kan ontbinden;
  • indien er geen bedenktijd of ontbindingsmogelijkheid is, bijvoorbeeld als er bederfelijke waren worden gekocht, moet de verkoper daarop wijzen.

 

Informatie over bijkomende kosten bij ontbinding:

  • De verkoper mag van de consument verlangen dat de producten na ontbinding op kosten van die consument worden teruggestuurd. De verkoper moet daar dan echter wel op wijzen. Wijst de verkoper daar niet op, dan dient de verkoper die kosten te dragen;
  • Ook als de consument al geprofiteerd heeft, geldt dat hij daarvoor moet betalen. Bijvoorbeeld ingeval van levering van internet. Hiervoor geldt echter eveneens dat de verkoper/dienstverlener de consument daar wel op moet wijzen.

 

Overige informatieverplichting:

  • wat de ondernemer doet als het product of de dienst niet goed is. En hoe de ondernemer omgaat met eventuele garanties.
  • zijn er gedragscodes waar de ondernemer zich aan moet houden? Dan moet hij de consument hierover informeren;
  • is het een overeenkomst voor langere tijd? Dan moet de ondernemer de consument informeren over de duur van de overeenkomst. Is het een overeenkomst van onbepaalde duur? Of wordt deze stilzwijgend vernieuwd? Dan moet de ondernemer informatie geven over de voorwaarden voor het opzeggen van de overeenkomst;;
  • Geldt voor de overeenkomst dat de consument gedurende een bepaalde het product of de dienst moet afnemen? Of de overeenkomst gedurende een periode niet kan opzeggen? Dan moet de ondernemer de consument daarover informeren;
  • Moet de consument een waarborgsom betalen? Of een andere financiële garantie geven? Dan moet de ondernemer de consument hierover informeren;
  • Is de ondernemer aangesloten bij een klachten- of geschillencommissie? Dan moet de ondernemer de consument hierover informeren. Ook moet hij informatie geven over de manier waarop de consument hier gebruik van kan maken.

 

Voor of bij het sluiten van de overeenkomst

De verkoper moet aan zijn informatieplicht voldoen voordat de overeenkomst tot stand is gekomen. Hoe hij daaraan voldoet, mag de verkoper in principe zelf weten. Zolang er maar duidelijk en volledig geïnformeerd wordt. Als de consument er met een vergrootglas op de website van de verkoper naar moet zoeken, is niet voldaan aan de informatieplicht.

Vervolgens moet de verkoper de overeenkomst bevestigen, en wel op een manier die de consument in staat stelt die overeenkomst op te slaan. Een pop up scherm is dus bijvoorbeeld niet voldoende.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.