Online aankoop terugsturen

 

In dit artikel sommen wij 5 regels op die gelden bij het terug sturen van online gekochte goederen

 

In een eerder artikel op digitaalprocederen.nl schreven wij over het ruilen van artikelen. Wij schreven dat ruilen een gunst is en geen recht. Dat ligt echter anders als je producten online koopt, zoals wij ook al schreven in ons artikel over koop op afstand. Producten die in een webwinkel zijn gekocht, mogen namelijk wel geruild worden. Ze mogen zelfs simpelweg teruggestuurd worden! Dat is geen gunst van de webwinkel, maar gewoon een wettelijk recht. Ga je dus bijvoorbeeld online sneakers kopen, dan mag je die zonder opgaaf van reden binnen een bepaalde termijn terugsturen. Natuurlijk gelden er wel een aantal regels.  Zo mag je met de online gekochte sneakers niet eerst een week buiten lopen in de sneeuw en ze vervolgens terug sturen. Ook mag je ze niet na bijvoorbeeld een maand nog terug sturen. Evenmin mag je verlangen dat de kosten van het terug sturen worden gedragen door de verkopen. Hoe het allemaal precies zit, leggen wij uit met met de volgende vijf regels.

 

1. De wettelijke retourtermijn is veertien dagen + veertien dagen!

De wet bepaalt dat de consument het recht heeft om de koopovereenkomst waarmee hij online producten heeft gekocht, binnen veertien dagen na ontvangst van de producten mag ontbinden. Met andere woorden: de consument moet binnen veertien dagen laten weten dat hij toch van de koop afziet. Dat kan de consument doen door middel van een brief aan de verkoper, of door een standaardformulier in te vullen. Vervolgens moet de consument het product terug sturen. Daarvoor heeft de consument wederom een termijn van veertien dagen. Het is dus niet zo dat de online gekochte producten daadwerkelijk binnen (de eerste) veertien dagen geretourneerd moeten zijn! Enkel de mededeling dat de koop wordt ontbonden moet binnen veertien dagen gedaan zijn.

 

Achtergronden digitaal procederen

 

 

2. De bezorgkosten van het retourneren zijn voor rekening van de consument, maar de oorspronkelijk betaalde bezorgkosten moeten terugbetaald worden!

In Europese rechtspraak (waar het Nederlandse consumentenrecht op gebaseerd is) is uitgemaakt dat de kosten voor het terugzenden voor rekening van de consument zijn. Dit neemt niet weg dat er ook wel webwinkels zijn die aanbieden dat de bij hen gekochte producten op kosten van de webwinkel geretourneerd mogen worden. Dit is echter een gunst en geen recht. De webwinkel kan dus niet gedwongen worden om de kosten van het retourneren te betalen.

Iets anders zijn de kosten van de oorspronkelijke toezending. Als de consument voor de oorspronkelijke toezending bezorgkosten heeft betaald, dan is de webwinkel verplicht om bij ontbinding van de koop ook die bezorgkosten terug te betalen aan de consument. Veel webwinkel houden zich daar niet aan, maar de consument kan dit dus simpelweg eisen.

 

3. Het is een fabel dat alleen ongeopende producten mogen worden geretourneerd!

Je leest nog wel eens in de voorwaarden van een webwinkel dat producten alleen maar geretourneerd mogen worden als deze nog ongebruikt en ongeopend in de originele verpakking zitten. Onjuist! Online gekochte sneakers wil je natuurlijk wel eventjes passen. Dat doet men in de winkel immers ook. Ook producten die je geprobeerd hebt mogen dus gewoon terug gestuurd worden.

Ook als je met de sneakers in de sneeuw hebt gelopen, en de sneakers dus beschadigd zijn geraakt, mag je die sneakers ook nog gewoon retourneren. De webwinkel is ook dan nog steeds verplicht om het aankoopbedrag terug te geven. Maar de webwinkel mag dan wel een korting toepassen vanwege het feit dat de producten beschadigd zijn. Hoe hoog die korting is, hangt af van de schade.

 

4. Sommige producten zijn uitgezonderd van het recht van retour!

Helaas kan niet de koopovereenkomst van alle online gekochte producten ontbonden worden. Voor sommige producten is een uitzondering gemaakt. Ten eerste voor bederfelijke waren (die bederven namelijk binnen veertien dagen), losse tijdschriften (die heb je immers binnen veertien dagen wel uitgelezen), loterijtickets en speciaal voor de klant op maat gemaakte goederen. Ook verzegelde producten zoals cd’s (dat zijn ronde disks waar muziek of software op staat…) mogen niet geretourneerd worden. De reden daarvan is dat de inhoud daarvan gemakkelijk gekopieerd kan worden. En het eerst kopiëren en daarna terug sturen is natuurlijk niet zo netjes.

 

garantie

 

 

5. Het aankoopbedrag moet binnen veertien dagen na ontbinding zijn terugbetaald!

De webwinkel moet het aankoopbedrag + de verzendkosten van de heenzending binnen veertien dagen na ontbinding aan de consument terug betalen. Dat moet met ‘gewoon geld’ en dus niet met bijvoorbeeld cadeaubonnen.

 

Veel webwinkels hanteren de regels onjuist

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat ten minste 1/3e van de webwinkels zich niet aan de bovenstaande vijf regels houdt. Zo wordt er vaak te laat terugbetaald en ook worden ten onrechte terug gestuurde producten geweigerd. Ook komt voor dat de webwinkels kosten rekenen voor het retourneren terwijl dat wettelijk gezien niet mag. De consument hoeft hier niet mee akkoord te gaan, maar laat het er vaak bij zitten omdat het meestal om geringe bedragen gaat. Dit druist echter in tegen het rechtsgevoel van digitaalprocederen.nl.

 

Zelf procederen

Een voordeel van het feit dat het vaak om relatief lage bedragen gaat, is dat de kosten om te procederen ook laag zijn. Zo is het griffierecht (de kosten voor de rechtbank) voor een consument bij lage vorderingen (tot € 500,-) slechts € 79,-. En dat geld krijgt de consument terug als hij of zij in het gelijk gesteld wordt. Hetzelfde geldt voor de deurwaarderskosten, die ongeveer hetzelfde bedrag zijn. Als de webwinkel dus weigert om de regels te volgen, dan kan de consument de webwinkel schriftelijk (per email) sommeren om het geld terug te betalen binnen een bepaalde termijn. Daarbij kan tevens gemeld worden dat er een juridische procedure zal volgen als de webwinkel blijft weigeren. Hoe zo’n procedure in zijn werk gaat wordt uitvoerig beschreven op deze website. En een consument kan gewoon zelf procederen! Het is wellicht eventjes werk, maar uiteindelijk zal het recht zegevieren. En dat geeft natuurlijk een goed gevoel!

Voor vragen over consumentenrecht of over zelf procederen, aarzelt niet om contact met ons op te nemen of een vraag te stellen via de banner hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.