Ook Eerste Kamer neemt wetsvoorstel aan

Het lag in de lijn der verwachting, maar op gisteren (12 juli 2016) heeft ook de Eerste Kamer het Wetsvoorstel digitaal procederen aangenomen. Dit met algemene stemmen. Frits Bakker, voorzitter van de Raad voor de rechtspraak, noemt het akkoord gaan door de Eerste Kamer met de wetten, ‘een mijlpaal’. ‘We kunnen nu volgende stappen zetten om rechtspraak eenvoudiger en toegankelijker te maken.’ Qua wetgeving is invoering van digitaal procederen een feit.

 

Digitaal procederen voor burgers en bedrijven eind 2018

Formeel staat er dus nu niets meer in de weg aan de mogelijkheden voor burgers en bedrijven om eind 2018 zelf digitaal te procederen. Al dan niet met een beetje hulp van digitaalprocederen.nl natuurlijk! Wel is het zo dat de invoering van digitaal procederen nog technische problemen kan kennen. Zoals wij al in eerdere artikelen beschreven, wordt digitaal procederen gefaseerd ingevoerd. Als die invoering niet helemaal vlekkeloos verloopt, kan de invoering nog uitgesteld worden. Digitaal procederen voor burgers en bedrijven wordt in één van de laatste fases ingevoerd. Digitaalprocederen.nl houdt er dus rekening mee dat de invoering misschien toch iets later dan gepland zal plaatsvinden.

 

Digitaal procederen: de kern

Door de invoering van digitaal procederen wordt een juridische procedure eenvoudiger. Er zal niet langer sprake zijn van een verschil tussen dagvaarding en verzoekschrift, omdat er één basisprocedure ingevoerd wordt. Die bestaat uit 1 schriftelijke ronde, 1 mondelinge behandeling bij de rechter en daarna een uitspraak. Alle procedures beginnen met een digitale procesinleiding (de term ‘dagvaarding’ verdwijnt). Hiermee kunnen vorderingen en verzoeken worden ingediend. De kern is een mondelinge behandeling, die al vrij snel na de start van de basisprocedure moet plaatsvinden. Hierdoor heeft de rechter vroeg contact met partijen. Hij kan dan om een toelichting vragen, getuigen of deskundigen horen en schikkingsmogelijkheden aftasten.

 

Nieuw is dat de rechter na invoering van digitaal procederen ook mondeling uitspraak doen, direct na de zitting. Hierdoor krijgen partijen direct duidelijkheid van de rechter die zojuist met hen sprak. Ook is een voordeel dat de rechter tijdens een mondelinge uitspraak een en ander kan toelichten en kan controleren of de uitspraak ook wordt begrepen. Het blijft dus zaak dat de procespartijen zich goed voorbereiden op de mondelinge behandeling. Die heet nu nog comparitie van partijen.

 

Zelf procederen (met een beetje hulp)

Het is onze overtuiging dat door invoering van digitaal procederen, burgers en bedrijven ook daadwerkelijk zelf kunnen procederen. Juist omdat de procedure eenvoudiger wordt. Burgers en bedrijven kunnen dus duizenden euro’s besparen omdat het niet nodig is een advocaat in de arm te nemen. U kunt zelf de stukken indienen en zelf het proces (digitaal) volgen. Op het moment dat u dat uitkomt! U bent dus niet meer afhankelijk van uw advocaat die u informeert over uw procedure op het moment dat het hem of haar uitkomt.

 

Werkwijze digitaalprocederen.nl

Praktisch gezien kunt u dus prima zelf procederen. Maar het kan natuurlijk zijn dat u er eerst behoefte aan heeft om de juridische haalbaarheid van de procedure te weten te komen. En als uw zaak ‘haalbaar’ is, dan kan het zijn dat u er behoefte aan heeft om uw vordering adequaat juridisch te laten onderbouwen. En misschien is het ook wel handig als iemand die daar veel ervaring mee heeft uw procesinleiding of verweerschrift aanscherpt tot een overtuigend betoog.

 

Hier komt digitaalprocederen.nl in beeld! Wij werken namelijk samen met u. En dus procedeert u nog steeds zelf, maar met een beetje hulp van digitaalprocederen.nl. Dit werkt heel simpel. U krijgt van ons het model van het processtuk dat u nodig heeft. Dat model vult u in met alle relevante gegevens. Het ingevulde model stuurt u, samen met de relevante (bewijs)stukken aan ons toe, waarna wij het processtuk juridisch onderbouwen en vertalen naar een overtuigend betoog. Als u tevreden bent, dan stuurt u het stuk digitaal in en procedeert u zelf verder. U procedeert dus op de momenten dat u dat uitkomt en maakt gebruik van digitaalprocederen.nl als dat nodig is. Wij werken razendsnel, waardoor u meestal binnen twee dagen uw processtuk van ons geretourneerd krijgt. En dit alles voor een vaste lage prijs, zodat u exact weet waar u aan toe bent!

 

Kijkt u eens op onze dienstenpagina voor een verdere uitleg. En lees waarom u met digitaalprocederen.nl tot wel  75% op de kosten van een juridische procedure kunt besparen!

 

Contact

Dus: nog even volhouden totdat digitaal procederen is ingevoerd, waarna u nog maar twee adressen nodig heeft om te procederen: uw e-mailadres en digitaalprocederen.nl! Mocht u nog vragen hebben, neemt u dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.