Consumentenrecht overzicht

Op 13 juni 2014 is in Nederland het nieuwe consumentenrecht in werking getreden. Op zichzelf zijn er geen schokkende wijzigingen doorgevoerd met het tot die tijd geldende consumentenrecht, maar sommige rechten zijn wat verruimd. De reden dat het consumentenrecht is vernieuwd, is dat hiermee de regels in Europa grotendeels gelijk zijn getrokken. Hierdoor weet de consument dus ook buiten Nederland waar hij aan toe is als een product wordt gekocht.

 

Consumentenrecht

Grofweg valt het consumentenrecht onder te verdelen in consumentenkoop in de winkel, consumentenkoop buiten de winkel en consumentenkoop op afstand, bijvoorbeeld via internet. De verschillende vormen van consumentenkoop hebben een aantal overeenkomsten. Dit zijn bijvoorbeeld de volgende.

 

Definitie consumentenkoop

In alle gevallen geldt dat een consumentenkoop de koop is met betrekking tot een roerende zaak, waaronder ook leveringen zoals voor elektriciteit begrepen worden. De koop wordt gesloten tussen een professionele verkoper (die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf ) en een consument (die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf).

 

Informatieplicht

Voor alle soorten consumentenkoop geldt dat de verkoper moet voldoen aan zijn informatieplicht. Zo moet de verkoper duidelijk zijn in wie hij precies is (de identiteit van de verkoper), over de voornaamste kenmerken van de producten die hij verkoopt, maar ook over de precieze prijs van de producten. Voor digitale producten zoals computerspellen gelden nog weer aanvullende eisen.

 

Bedenktijd

Waar de verkoper ook op moet wijzen, is de bedenktijd. Maar let op, de bedenktijd geldt alleen bij verkoop op afstand. Bij verkoop via de winkel geldt geen bedenktijd. Kort gesteld houdt de bedenktijd in dat de consument het op afstand gekochte product binnen een termijn van veertien dagen na aankoop mag retourneren. De kosten daarvoor zijn overigens voor de consument, tenzij de verkoper niet goed heeft geïnformeerd dat die kosten voor de consument zijn. In dat geval dient de verkoper die kosten te betalen.

 

Modelformulieren

Bij een overeenkomst op afstand en bij een consumentenkoop buiten de winkel is de verkoper verplicht om aan de consument een modelformulier voor ontbinding te geven. Met dat formulier kan de consument de koop eenvoudig ontbinden. Als de verkoper hier niet aan voldoet, dan zou gesteld kunnen worden dat hij niet aan zijn informatieplicht heeft voldaan, waardoor de wettelijke bedenktijd verlengd wordt.

 

Conclusie

De conclusie is dat een consument vrij veel rechten heeft en dat de verkoper aan behoorlijk wat eisen moet voldoen. Welke rechten en eisen dat precies zijn, vindt u op de verschillende pagina’s op deze website voor koop in de winkel, koop buiten de winkel en koop op afstand.

Als u als consument vindt dat de verkoper niet aan zijn plichten heeft voldaan, waardoor u bijvoorbeeld terecht ontbonden heeft, dan kan het lastig zijn om uw rechten uit te oefenen. Met digitaalprocederen.nl wordt dit al een stuk minder lastig! Begin zelf een procedure of voer verweer, het is allemaal mogelijk. En het wordt in de toekomst nog veel gemakkelijker, als digitaal procederen ingevoerd zal zijn! Dat u zelf kunt procederen geldt overigens natuurlijk ook voor u als verkoper, als u van mening bent dat u wel aan alle eisen heeft voldaan. Hoe dan ook: procederen kunt u zelf, met een beetje hulp van digitaalprocederen.nl!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.